Nederland introduceert E10 benzine
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt daarmee verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO2-uitstoot.
We willen de introductie van E10 in de Nederlandse markt voor u en uw chauffeurs vanzelfsprekend zo makkelijk mogelijk laten verlopen. Hieronder vindt u een korte uitleg over de introductie van E10.
Wat betekent dit voor mijn wagenpark ?
Meer dan 90% van alle benzinevoertuigen is geschikt voor Euro 95 E10. Een klein deel van de voertuigen, met name 'oudere' voertuigen en klassieke auto's, zijn niet geschikt voor het hogere bio-ethanol gehalte. Dit type voertuig komt doorgaans niet voor in een zakelijk wagenpark. Voor het overgrote deel van de zakelijke wagenparken zal de impact dan ook zeer gering zijn.
Wat als een van mijn voertuigen niet geschikt is voor E10?
Wij adviseren u om gebruik te maken van de website www.e10check.nl (extern) om te controleren of uw voertuigen geschikt zijn voor gebruik van Euro 95 E10. Wanneer een van uw voertuigen niet geschikt is voor Euro 95 E10 kunt u Shell V-Power benzine gebruiken. Deze brandstof bevat geen bio-ethanol.
Hoe herken ik Euro 95 E10 op het tankstation?
Vanaf 1 oktober 2019 is op alle Euro 95 bezinepompen een nieuw CEN-label aanwezig, waarop aangegeven staat dat er Euro 95 E10 wordt aangeboden. Sinds oktober 2018 zijn deze CEN-labels zichtbaar op alle pompen en op de brandstofklep van nieuwe voertuigen binnen de Europese Unie. U herkent Euro 95 E10 benzine aan het label E10 en vind op de CEN-website een overzicht van de labels in omloop.